מפגש גיבוש והתנעה לפרויקט השבחת שמן זית

מאפיינים

תחום

    קהלי יעד

      רשויות

        מפגש מגדלים ובעלי בתי בד, פרויקט ארטוליו ישראל, 25 למאי, 2021:

        בשבועיים האחרונים נקלענו לסיטואציה קשה. אחרי שכבר היינו בטוחים שהנה הקורונה מאחורינו, לפחות באופן חלקי, פתאום התעורר כאן משבר אחר, שכל חברי פרויקט ארטוליו בישראל ובפלשתין נאלצו להתמודד אתו. הוא לא דילג על אף אחד מאיתנו.

        האירועים המורכבים שהתרחשו הפעם, לא רק בלחימה אווירית אלא גם ברחובות בין האנשים, גרמו לתחושות קשות משני הצדדים ולהרגשה שהפעם יש כאן משהו אחר, עמוק יותר, מפחיד ומאיים יותר מהפעמים הקודמות.

        המאורעות והתחושות האלו גורמים לנו לומר ביתר חוזקה שזו אינה דרכנו.

        ואכן לא שתקנו ולא הפסקנו מלפעול. כמו שאנשים וארגונים רבים הרגישו צורך לשתף בדו הקיום, הסולידריות והאחווה שמתקיימים אצלם בשגרה הרגילה, ולהבהיר שזו הדרך הנכונה לדעתם, גם אנחנו המשכנו – ונפגשנו.

        ביום שלישי ה-25 למאי התקימה הפגישה הרשמית הראשונה של משתתפי ארטוליו ישראל. לפגישה הוזמנו גם משתתפי ארטוליו פלשתין. הם אמנם לא יכלו להגיע הפעם, אך השתתפו חלקית בזום ונקבעה פגישה משותפת ואפילו מספר פגישות בשבועות הקרובים.

        בפגישה חיזקנו את ההיכרות בין המגדלים ובינם להנהלת הפרויקט, הסברנו שוב את התהליכים והמטרות בפרויקט, וביקשנו מכל המשתתפים להציג בפנינו את האתגרים העיקריים שהם רואים בעבודתם.

        דברים רבים עלו – החל מאתגרים טכניים כמו סבסוד מחירי המים, מחסור בכוח אדם בזמן המסיק, מחסור בציוד נכון, החלוקה לשטחים קטנים, סינון השמן, חוסר זמן לטפל בזיתים בשל עבודה נוספת, אכסון לא נכון של השמן ושינוע בתנאים לא מתאימים, ועד אתגרים מקצועיים וחברתיים כמו חוסר ידע ומקצוענות בשיווק ומכירות, וחוסר בפלטפורמה להתייעץ, לשתף וללמוד אחד מהשני.

        אחד הגילויים המעניינים היה משותף לכולם: כוחו של שיתוף פעולה. היתרון לגודל, החשיבות בשיתוף ידע, הגאווה המקומית המשותפת ושיתוף בדברים כמו ייצור, אספקה ויצוא.

        בחלק הבא של המפגש הבהרנו את מטרות הליווי החקלאי והעסקי. שלא כמו ההדרכה החקלאית (השקיה, דישון, פסולת ייצור, ניהול בתי בד), שהיא יותר טבעית למגדלים, ההדרכה העסקית-שיווקית היא פחות טבעית – תמחור, רשתות חברתיות, מכירות און ליין, סימון אזורי… הדיון עסק בצורך להפוך את ההדרכה העסקית לאורגנית, חלק משיפור האיכות, ובדרכים לעשות כן.

        אחת הדרכים לייצר חדשנות וצמיחה בפרויקט היא הטמעה של טכנולוגיות בתהליכי הייצור והאספקה המסורתיים בתעשייה.

        לשם כך הוקדש החלק האחרון של המפגש התאורטי להדרכה ראשונה לשימוש בתוכנת ניהול שתלווה את המגדלים בפרויקט.

        חברות עסקיות עובדות קשה כדי לייצר "סיפור שיווקי" שיעזור להן למכור. למגדלים בתעשיית שמן הזית יש את אחד הסיפורים הטובים בעולם: מסורת וקדמה, טבע ואדם, בריאות וקולינריה, ערבים ויהודים, דו קיום, והרבה שמחה. הכל יש בסיפור הזית.

        בפרויקט נלמד גם להשתמש בסיפור נכון.

        היה ברור לכולם שיהיה מאתגר, אך המוטיבציה הייתה גבוהה מאד.

        ולחוששים ציטטנו את משפטו המפורסם של אחד מהכלכלנים החשובים בעולם – מיינרד קיינז: "עדיף להיות בסדר ולעשות מה שצריך באופן חלקי, מאשר לטעות באופן מלא ומוחלט…"

        לאחר המפגש יצאנו לסייר בחלקות היפהפיות של עצי הזית העתיקים ביותר בישראל, כשאחד מעצי הזית הוערך לפי בעליו כבן למעלה מ-3000 שנה…

        נמשיך לשתף אתכם בדברים מהשטח, ללמוד דברים חדשים לשיפור איכות שמן הזית ולהעצים את הקיים והיפה בתחום.

        האמונה אומרת כי ישיבה תחת עצי זית לעולם תעודד הקשבה הדדית, חיים משותפים ודו קיום.
        במקומותינו זוהי אולי הדרך היחידה האפשרית. אנו ניפגש עם שותפינו הפלשתינים החולקים דמיון באקלים, זן ואופן גידול וגם באהבה לעצי הזית והאמונה בכוחם לפרנס ולאחד.

        מאחלים לכולנו הרבה בריאות, שיתוף פעולה והצלחה!